Főoldal - Exkluzív interjú - Podcast - Exkluzív interjú Piskor Fanni szőlész-borász mérnökkel, WSET 3 okleveles borszakértővel
Exkluzív interjú Piskor Fanni szőlész-borász mérnökkel, WSET 3 okleveles borszakértővel
Mondanál néhány szót magadról? Mit érdemes tudni rólad?
Az elmúlt tíz évben a borok világát a termeléstől a kereskedelemen át, az oktatásig minden oldalról megismertem. Tanulmányaimat a Corvinus Egyetemen kezdtem, ahol szőlész-borász mérnöki diplomát szereztem, majd a borpiacon különböző szerepeket töltöttem be, amelyek mind egy-egy új perspektívát adtak. Nagy örömmel tölt el, hogy a tudásomat különböző szinten, borszakértőként
( Lidl Magyarország borszakértője vagyok) és oktatóként is (PTE Borkult képzés szervezője) kamatoztathatom, és hogy évek óta segíthetem a magyar borászatokat a hazai és nemzetközi piacokon.
Milyen tapasztalataid vannak a hazai borászati oktatás és képzés területén, és milyen irányú fejlesztéseket tartanál fontosnak ezen a területen?
A Borkollégiumban szerzett oktatási tapasztalataim és a Pécsi Tudományegyetemen zajló Borkult tantárgy szervezése kapcsán látom, hogy az igény a borok iránti tudásra egyre nagyobb. A borkultúra terjesztésére nagyobb hangsúlyt helyeznék, éppen ezért tartom fontosnak a jövő nemzedékeinek az általános továbbképzését egyetemi szinten.
Milyen kihívásokkal szembesülsz a borkóstolás alapjaival kapcsolatos előadások tartásakor a Pécsi Tudományegyetemen, és hogyan látod a jövő borfogyasztóinak fejlődését a borkommunikáció terén?
A fiatalok érdeklődése megvan, hiszen nálunk is éves szinten 5-600 hallgató vesz részt a képzésen. A kommunikációjuk és az értékelési képességeik fejlesztéséhez fontos az interaktív és élményalapú oktatás. Szeretném, ha minél több hallgató értené, hogy a bor egy kulturális élmény, amely megértéshez nemcsak a technikai tudás szükséges, hanem egyfajta nyitottság is.
Milyen készségeket és tapasztalatokat tartasz a legfontosabbnak egy zsűritagnak a különböző típusú borok értékeléséhez?
Egy képzett zsűritag számára a borkóstolási alapok mellett a világ borvidékeinek és borstílusainak ismerete kulcsfontosságú. Fontos, hogy képes legyen objektíven ítélni és a bírálati kritériumokat az adott bor fajtájához és eredetéhez igazítani, ugyanakkor a tapasztalat és a gyakorlati kóstolási rutin elengedhetetlen.
Mi inspirált, hogy indítsd el a saját brandet, a "Borozz Fannival"-t, és hogyan segíti ez a projekt a hazai boros közösség építését és a minőségi borászatok támogatását?
A "Borozz Fannival" létrehozásával egy közvetlenebb, könnyen elérhető platformot szerettem volna kialakítani, amely az embereket bevonja a borkultúrába és akár a mindennapjuk részévé
válik.
Milyen stratégiákkal lehetne erősíteni a magyar borok külföldi versenyképességét? Látsz-e ígéretes irányokat vagy új lehetőségeket ezen a téren?
Kiemelkedően fontosnak tartom a bormarketingre fordított figyelmet, amely hangsúlyozza a magyar borok különlegességét és történetét. Egy erősebb borstratégia létrehozása, borvidéki identitások tudatos kiemelése és a magyar borvidékekre irányuló turizmus lehetőségei jelentős előrelépést hozhatnak.
Hogyan látod a minőségi és kulturált borfogyasztást Magyarországon? Mennyire változtak a borfogyasztási szokások az elmúlt években?
Az emberek egyre inkább a minőség felé fordulnak. A kulturált borfogyasztás terén folyamatos a fejlődés, és egyre nagyobb az érdeklődés a borok mögötti történetek, pincelátogatások és élménykóstolások iránt.
Milyen célokat tűztél ki magad elé a Lidl Magyarország borszakértőjeként és márkanagyköveteként, és hogyan szeretnéd segíteni a tudatos borfogyasztás terjedését és a hazai borászok támogatását?
Célom, hogy minél több emberhez eljuttassuk a magyar borok egyediségét a lehető legjobb ár-érték arányban, és tudatos vásárlókat neveljünk, akik értékelik a borok mögötti történetet és minőséget. Ezzel szeretném támogatni a hazai borászatokat, és ösztönözni a fogyasztókat a tudatos borválasztásra, amivel nemcsak saját élményüket, hanem a magyar borászatokat is támogatják.
Mi volt a legemlékezetesebb élményed vagy a legfontosabb tanulságod a spanyol borvidéken, ami mélyen érinti a szakmai nézőpontot és hozzáértésedet?
Spanyolországban megtapasztaltam, hogy egy borvidék (amely a világ egyik legnagyobb borvidéke) milyen erőteljesen tud összefonódni a régió életével és kultúrájával. Ezt az autentikusságot szeretném még erősebben támogatni a hazai borászatoknál is, hiszen kulturális háttér és a terroir mélysége egyedülállóvá teszi az adott bort, borvidéki összefogással megspékelve.
Milyen jövőbeli terveid vannak a szakmában, és hogyan szeretnéd tovább erősíteni a magyar bor hírnevét a következő években?
Terveim között szerepel a nemzetközi borakadémikusi cím megszerzése, amelyhez már nagyon közel állok, továbbá a londoni Wine and Spirit Education Trust diploma képzését a 2025-ös évben befejezem. Továbbra is a magyar borok népszerűsítésére és szakmai színvonalának emelésére szeretném fordítani a tudásomat és tapasztalataimat, hogy egyre többen ismerhessék meg hazánk borainak és borvidékeinek mérhetetlen értékét.
Köszönöm szépen az interjút, sok sikert kíván a továbbiakban is a Szakmai Elit csapata!
Az elmúlt tíz évben a borok világát a termeléstől a kereskedelemen át, az oktatásig minden oldalról megismertem. Tanulmányaimat a Corvinus Egyetemen kezdtem, ahol szőlész-borász mérnöki diplomát szereztem, majd a borpiacon különböző szerepeket töltöttem be, amelyek mind egy-egy új perspektívát adtak. Nagy örömmel tölt el, hogy a tudásomat különböző szinten, borszakértőként
( Lidl Magyarország borszakértője vagyok) és oktatóként is (PTE Borkult képzés szervezője) kamatoztathatom, és hogy évek óta segíthetem a magyar borászatokat a hazai és nemzetközi piacokon.
Milyen tapasztalataid vannak a hazai borászati oktatás és képzés területén, és milyen irányú fejlesztéseket tartanál fontosnak ezen a területen?
A Borkollégiumban szerzett oktatási tapasztalataim és a Pécsi Tudományegyetemen zajló Borkult tantárgy szervezése kapcsán látom, hogy az igény a borok iránti tudásra egyre nagyobb. A borkultúra terjesztésére nagyobb hangsúlyt helyeznék, éppen ezért tartom fontosnak a jövő nemzedékeinek az általános továbbképzését egyetemi szinten.
Milyen kihívásokkal szembesülsz a borkóstolás alapjaival kapcsolatos előadások tartásakor a Pécsi Tudományegyetemen, és hogyan látod a jövő borfogyasztóinak fejlődését a borkommunikáció terén?
A fiatalok érdeklődése megvan, hiszen nálunk is éves szinten 5-600 hallgató vesz részt a képzésen. A kommunikációjuk és az értékelési képességeik fejlesztéséhez fontos az interaktív és élményalapú oktatás. Szeretném, ha minél több hallgató értené, hogy a bor egy kulturális élmény, amely megértéshez nemcsak a technikai tudás szükséges, hanem egyfajta nyitottság is.
Milyen készségeket és tapasztalatokat tartasz a legfontosabbnak egy zsűritagnak a különböző típusú borok értékeléséhez?
Egy képzett zsűritag számára a borkóstolási alapok mellett a világ borvidékeinek és borstílusainak ismerete kulcsfontosságú. Fontos, hogy képes legyen objektíven ítélni és a bírálati kritériumokat az adott bor fajtájához és eredetéhez igazítani, ugyanakkor a tapasztalat és a gyakorlati kóstolási rutin elengedhetetlen.
Mi inspirált, hogy indítsd el a saját brandet, a "Borozz Fannival"-t, és hogyan segíti ez a projekt a hazai boros közösség építését és a minőségi borászatok támogatását?
A "Borozz Fannival" létrehozásával egy közvetlenebb, könnyen elérhető platformot szerettem volna kialakítani, amely az embereket bevonja a borkultúrába és akár a mindennapjuk részévé
válik.
Milyen stratégiákkal lehetne erősíteni a magyar borok külföldi versenyképességét? Látsz-e ígéretes irányokat vagy új lehetőségeket ezen a téren?
Kiemelkedően fontosnak tartom a bormarketingre fordított figyelmet, amely hangsúlyozza a magyar borok különlegességét és történetét. Egy erősebb borstratégia létrehozása, borvidéki identitások tudatos kiemelése és a magyar borvidékekre irányuló turizmus lehetőségei jelentős előrelépést hozhatnak.
Hogyan látod a minőségi és kulturált borfogyasztást Magyarországon? Mennyire változtak a borfogyasztási szokások az elmúlt években?
Az emberek egyre inkább a minőség felé fordulnak. A kulturált borfogyasztás terén folyamatos a fejlődés, és egyre nagyobb az érdeklődés a borok mögötti történetek, pincelátogatások és élménykóstolások iránt.
Milyen célokat tűztél ki magad elé a Lidl Magyarország borszakértőjeként és márkanagyköveteként, és hogyan szeretnéd segíteni a tudatos borfogyasztás terjedését és a hazai borászok támogatását?
Célom, hogy minél több emberhez eljuttassuk a magyar borok egyediségét a lehető legjobb ár-érték arányban, és tudatos vásárlókat neveljünk, akik értékelik a borok mögötti történetet és minőséget. Ezzel szeretném támogatni a hazai borászatokat, és ösztönözni a fogyasztókat a tudatos borválasztásra, amivel nemcsak saját élményüket, hanem a magyar borászatokat is támogatják.
Mi volt a legemlékezetesebb élményed vagy a legfontosabb tanulságod a spanyol borvidéken, ami mélyen érinti a szakmai nézőpontot és hozzáértésedet?
Spanyolországban megtapasztaltam, hogy egy borvidék (amely a világ egyik legnagyobb borvidéke) milyen erőteljesen tud összefonódni a régió életével és kultúrájával. Ezt az autentikusságot szeretném még erősebben támogatni a hazai borászatoknál is, hiszen kulturális háttér és a terroir mélysége egyedülállóvá teszi az adott bort, borvidéki összefogással megspékelve.
Milyen jövőbeli terveid vannak a szakmában, és hogyan szeretnéd tovább erősíteni a magyar bor hírnevét a következő években?
Terveim között szerepel a nemzetközi borakadémikusi cím megszerzése, amelyhez már nagyon közel állok, továbbá a londoni Wine and Spirit Education Trust diploma képzését a 2025-ös évben befejezem. Továbbra is a magyar borok népszerűsítésére és szakmai színvonalának emelésére szeretném fordítani a tudásomat és tapasztalataimat, hogy egyre többen ismerhessék meg hazánk borainak és borvidékeinek mérhetetlen értékét.
Köszönöm szépen az interjút, sok sikert kíván a továbbiakban is a Szakmai Elit csapata!