Főoldal - Exkluzív interjú - Podcast - Exkluzív interjú Hanyu Zsolt Michelangelo-díjas festőművésszel
Exkluzív interjú Hanyu Zsolt Michelangelo-díjas festőművésszel
„Hanyu Zsolt művészetével találkozva magunkkal visszük festményeinek egzotikus és elementáris erejű színeit, alakjainak dinamikáját, a lovak dobogásának ritmusát, a cselló aranyló hangját, a csöndek finom érintését és a világ káprázatos szépségét.” Hanyu Zsolt, a kortárs művészet kiemelkedő alakja, a Michelangelo-díj büszke tulajdonosa, 2024-ben elnyerte a Szakmai Elit Év Festőművésze díjat. Alkotásai és lenyűgöző kreatív kifejezőképessége méltán arattak elismerést a szakma és a közönség körében. Munkásságáról beszélgettünk vele.
Hogyan kezdődött a festészet iránti szenvedélye, és mi volt az első műve, amire igazán büszke volt?
Már gyerekkorban kezdődött, mindig is érdekelt a zene, a hangszerek és csodáltam mindent, ami képzőművészet. Sajnos csak későn, az “igazi” felnőttkor elején volt lehetőségem, elmélyedni a festés varázslatosan izgalmas világában. Először autodidakta módon tanultam, de később megadatott, hogy több neves művésztől is elsajátíthassam az alkotáshoz szükséges tudást. Inkább az első kiállítás képeire voltam büszke!
Milyen stílusok és művészeti áramlatok inspirálják a legjobban a munkáiban?
Számos stílust és technikát kipróbáltam, az egyszerű csendélettől és portrékon át a nehéz filozófiai, sokoldalú művészetig. A mesterek és példaképek természetesen nagy hatást gyakorolnak, de igyekeztem kialakítani a saját stílusomat. Amit a legjobban szeretek és ami a legközelebb áll hozzám az a kubista festészet. Folyamatosan törekszem arra, hogy a munkáim azonnal felismerhetők legyenek úgy, hogy megjelenjen benne az a tradíció is, amit szeretek és képviselek. Bármit is festek, fő célom, hogy őszinte legyen és szeressem azt, amit alkotok.
Milyen kihívásokkal és nehézségekkel szembesül a festőművészeti karrier során, és hogyan kezeli ezeket a kihívásokat?
Szerintem az egyik legfontosabb tényező egy festőművész életében az értékesítés! A múltban is ebben szenvedett számtalan most már világhírű festőművész, és ez sajnos a jelenben is ugyan úgy mutatkozik. A művészeti ágak között’’nekünk” van a legnehezebb dolgunk, én így gondolom! Ezért ezt nem is kihívásként kezelem, inkább ténynek, de tudom hogy nekem sikerülni fog, így hát megyek ’’csinálom a
dolgom és festek tovább.’’ Ez a Picasso idézet aktuális ide:’’Tanuld meg a szabályokat, mint egy profi, hogy aztán úgy szeghesd meg őket, mint egy művész.’’
Miben látja a saját művészeti fejlődésének legnagyobb mérföldköveit az évek során?
Elsősorban a mestereimet sorolnám ide, amikor tanulhattam tőlük! Először autodidakta módon tanultam, de később megadatott, hogy több neves művésztől is elsajátíthassam az alkotáshoz szükséges tudást.
Az egyik legemlékezetesebb ilyen alkalom az volt, amikor egy spanyolországi művészeti akadémián, számos világhírű festőművész mellett, az egyik kedvencemtől: Vladimir Volegovtól tanulhattam.
A mesterek és példaképek természetesen nagy hatást gyakoroltak rám, így voltam Turcsányi Antal mesteremmel is, de igyekeztem kialakítani a saját stílusomat. Mérföldköveknek érzem azt is, mikor nagyobb kiállításokra készültem, mert a súlyát és a közeledtét érezve egyre nagyobb inspirációkat kaptam, hogy milyen festményeket alkossak.
Van olyan művész, aki különösen inspirálja a munkáját? Ha igen, miért?
Természetesen igen! Nagy példaképem a mesterem Turcsányi Antal, aki ma is úgy fest, ahogy rajzol, egyszerre vázlatok nélkül. A mesterek tudása, mindig motiválják a tanulót, ebben én sem vagyok kivétel! Ő is kubizmus stílusban fest és az egyik ágával rokonszenvezik. Hasonlóan gondolkodunk a művészet iránt, illetve az ábrázolásunkban is van számtalan közös megjelenítés, mert mindketten szeretünk rejtélyeket,
picit titokzatosan utalni az adott alkotáson belül a festmény mondanivalójára.
Hogyan jut el az ötleteléstől a megvalósításig? Van olyan témakör vagy motívum, amely különösen gyakran visszatér a munkáiban, és miért?
Sok esetben nem kell gondolkodnom egy kompozíción, mert számtalan téma és témakör van a fejemben és megvalósításra vár. Alkotás közben, természetesen, jönnek új ötletek, formák és színek a képen belül.
Zenei témakörben szeretek festeni, nagy zeneimádó vagyok, közel áll hozzám, mert tanultam is, de mivel nem volt lehetőségem, hogy zenészé váljak, a festészet lehetővé tette számomra, hogy a zenét az alkotásaimban megjelenítsem, és így egy alkotás elkészítése közben újra éljem az életem.
Képeit a kontinens művészeti központjaiban (pl Párizs, Róma, Firenze) lévő elismert galériák befogadják és kiállítják. Milyen különbségeket tapasztalt az európai és a hazai művészeti piacok között, és ezek miként befolyásolják alkotói döntéseit?
Az alkotói döntéseimet nem befolyásolja egyik piac sem, hiszen az első pillanattól kezdve olyan festményeket festek, ami belső inspiráció! Sohasem határozta meg a kortárs irányzat a műveimet, mindig olyan alkotásokat fogok festeni, ami nekem tetszik és ami belőlem árad! Ezért is igyekeztem kialakítani a saját egyedi stílusomat és színeimet.
Hogyan érezte magát, amikor megtudta, hogy megkapja a Nemzetközi Michelangelo-díjat? Ön számára mi a siker?
Felemelő érzés volt megkapni a díjat! Természetesen nagyon örültem ennek a nemzetközi sikernek, hogy egy ilyen jelentős megmérettetésen sikerült díjat kapnom és a mai napig büszkén viselem a Michelangelo díjas festőművész nevet! Az én hitvallásom szerint egy művész számára minden elismerés, az mindegy, hogy kicsi,vagy nagy, akkor is sikernek számít! Hiszen egy művész a legbelső érzéseit és vágyait jeleníti meg a vászon felületén! Hatalmas megtiszteltetés volt számomra például, hogy a világhírű operaénekes Placido Domingo tulajdonába került az egyik festményem, amit személyesen adtam át neki Budapesten!
De számomra az is siker volt még, hogy több általános iskolás osztály ellátogatott az egyik kiállításomra és a műtermembe, ahol beszélhettem nekik a festészetről. Illetve az egyik Általános Iskola tanulói az én műveimet festették meg rajzórán!
Van valamilyen projekt vagy kiállítás, amelyen dolgozik, és amelyet megosztana velünk?
Jelenleg több projektben is részt veszek, nemcsak festőművészként dolgozom, hanem mentorként is! Fontosnak tartom a fiatal generáció oktatását és képzését! Hiszen a mesterséges intelligencia világában
nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek megmaradjanak a materiális művészetnél! Folyamatosan kapok felkéréseket kiállítással kapcsolatban és jelenleg egy nagyobb külföldi eseményen dolgozok, amit hamarosan publikálni fogok.
Hogyan látja a festészet jövőjét, és milyen irányokat képzel el a saját munkáiban a következő évekre?
Amíg az embereknek szükségük lesz az esztétikára, addig a festészetnek mindig lesz jövője! Én a saját festményeimet mindig az esztétika jegyében fogom megfesteni! Számomra a művészet célja, hogy az életben megtapasztalt örömöket és szépséget közölje a szemlélővel abban a reményben, hogy az alkotás majd hasonló érzelmeket vált ki belőlük is. Az én alkotásaimat mindig ez fogja jellemezni és a saját egyedi irányzatomat fogja képviselni.
Köszönöm szépen az interjút, sok sikert kíván a továbbiakban is a Szakmai Elit csapata!
Hogyan kezdődött a festészet iránti szenvedélye, és mi volt az első műve, amire igazán büszke volt?
Már gyerekkorban kezdődött, mindig is érdekelt a zene, a hangszerek és csodáltam mindent, ami képzőművészet. Sajnos csak későn, az “igazi” felnőttkor elején volt lehetőségem, elmélyedni a festés varázslatosan izgalmas világában. Először autodidakta módon tanultam, de később megadatott, hogy több neves művésztől is elsajátíthassam az alkotáshoz szükséges tudást. Inkább az első kiállítás képeire voltam büszke!
Milyen stílusok és művészeti áramlatok inspirálják a legjobban a munkáiban?
Számos stílust és technikát kipróbáltam, az egyszerű csendélettől és portrékon át a nehéz filozófiai, sokoldalú művészetig. A mesterek és példaképek természetesen nagy hatást gyakorolnak, de igyekeztem kialakítani a saját stílusomat. Amit a legjobban szeretek és ami a legközelebb áll hozzám az a kubista festészet. Folyamatosan törekszem arra, hogy a munkáim azonnal felismerhetők legyenek úgy, hogy megjelenjen benne az a tradíció is, amit szeretek és képviselek. Bármit is festek, fő célom, hogy őszinte legyen és szeressem azt, amit alkotok.
Milyen kihívásokkal és nehézségekkel szembesül a festőművészeti karrier során, és hogyan kezeli ezeket a kihívásokat?
Szerintem az egyik legfontosabb tényező egy festőművész életében az értékesítés! A múltban is ebben szenvedett számtalan most már világhírű festőművész, és ez sajnos a jelenben is ugyan úgy mutatkozik. A művészeti ágak között’’nekünk” van a legnehezebb dolgunk, én így gondolom! Ezért ezt nem is kihívásként kezelem, inkább ténynek, de tudom hogy nekem sikerülni fog, így hát megyek ’’csinálom a
dolgom és festek tovább.’’ Ez a Picasso idézet aktuális ide:’’Tanuld meg a szabályokat, mint egy profi, hogy aztán úgy szeghesd meg őket, mint egy művész.’’
Miben látja a saját művészeti fejlődésének legnagyobb mérföldköveit az évek során?
Elsősorban a mestereimet sorolnám ide, amikor tanulhattam tőlük! Először autodidakta módon tanultam, de később megadatott, hogy több neves művésztől is elsajátíthassam az alkotáshoz szükséges tudást.
Az egyik legemlékezetesebb ilyen alkalom az volt, amikor egy spanyolországi művészeti akadémián, számos világhírű festőművész mellett, az egyik kedvencemtől: Vladimir Volegovtól tanulhattam.
A mesterek és példaképek természetesen nagy hatást gyakoroltak rám, így voltam Turcsányi Antal mesteremmel is, de igyekeztem kialakítani a saját stílusomat. Mérföldköveknek érzem azt is, mikor nagyobb kiállításokra készültem, mert a súlyát és a közeledtét érezve egyre nagyobb inspirációkat kaptam, hogy milyen festményeket alkossak.
Van olyan művész, aki különösen inspirálja a munkáját? Ha igen, miért?
Természetesen igen! Nagy példaképem a mesterem Turcsányi Antal, aki ma is úgy fest, ahogy rajzol, egyszerre vázlatok nélkül. A mesterek tudása, mindig motiválják a tanulót, ebben én sem vagyok kivétel! Ő is kubizmus stílusban fest és az egyik ágával rokonszenvezik. Hasonlóan gondolkodunk a művészet iránt, illetve az ábrázolásunkban is van számtalan közös megjelenítés, mert mindketten szeretünk rejtélyeket,
picit titokzatosan utalni az adott alkotáson belül a festmény mondanivalójára.
Hogyan jut el az ötleteléstől a megvalósításig? Van olyan témakör vagy motívum, amely különösen gyakran visszatér a munkáiban, és miért?
Sok esetben nem kell gondolkodnom egy kompozíción, mert számtalan téma és témakör van a fejemben és megvalósításra vár. Alkotás közben, természetesen, jönnek új ötletek, formák és színek a képen belül.
Zenei témakörben szeretek festeni, nagy zeneimádó vagyok, közel áll hozzám, mert tanultam is, de mivel nem volt lehetőségem, hogy zenészé váljak, a festészet lehetővé tette számomra, hogy a zenét az alkotásaimban megjelenítsem, és így egy alkotás elkészítése közben újra éljem az életem.
Képeit a kontinens művészeti központjaiban (pl Párizs, Róma, Firenze) lévő elismert galériák befogadják és kiállítják. Milyen különbségeket tapasztalt az európai és a hazai művészeti piacok között, és ezek miként befolyásolják alkotói döntéseit?
Az alkotói döntéseimet nem befolyásolja egyik piac sem, hiszen az első pillanattól kezdve olyan festményeket festek, ami belső inspiráció! Sohasem határozta meg a kortárs irányzat a műveimet, mindig olyan alkotásokat fogok festeni, ami nekem tetszik és ami belőlem árad! Ezért is igyekeztem kialakítani a saját egyedi stílusomat és színeimet.
Hogyan érezte magát, amikor megtudta, hogy megkapja a Nemzetközi Michelangelo-díjat? Ön számára mi a siker?
Felemelő érzés volt megkapni a díjat! Természetesen nagyon örültem ennek a nemzetközi sikernek, hogy egy ilyen jelentős megmérettetésen sikerült díjat kapnom és a mai napig büszkén viselem a Michelangelo díjas festőművész nevet! Az én hitvallásom szerint egy művész számára minden elismerés, az mindegy, hogy kicsi,vagy nagy, akkor is sikernek számít! Hiszen egy művész a legbelső érzéseit és vágyait jeleníti meg a vászon felületén! Hatalmas megtiszteltetés volt számomra például, hogy a világhírű operaénekes Placido Domingo tulajdonába került az egyik festményem, amit személyesen adtam át neki Budapesten!
De számomra az is siker volt még, hogy több általános iskolás osztály ellátogatott az egyik kiállításomra és a műtermembe, ahol beszélhettem nekik a festészetről. Illetve az egyik Általános Iskola tanulói az én műveimet festették meg rajzórán!
Van valamilyen projekt vagy kiállítás, amelyen dolgozik, és amelyet megosztana velünk?
Jelenleg több projektben is részt veszek, nemcsak festőművészként dolgozom, hanem mentorként is! Fontosnak tartom a fiatal generáció oktatását és képzését! Hiszen a mesterséges intelligencia világában
nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek megmaradjanak a materiális művészetnél! Folyamatosan kapok felkéréseket kiállítással kapcsolatban és jelenleg egy nagyobb külföldi eseményen dolgozok, amit hamarosan publikálni fogok.
Hogyan látja a festészet jövőjét, és milyen irányokat képzel el a saját munkáiban a következő évekre?
Köszönöm szépen az interjút, sok sikert kíván a továbbiakban is a Szakmai Elit csapata!